Mazariner

Jag blev sjukt förvånad över att mina mazariner blev lika goda som de i affären! Jag förväntade mig att mandelmassan skulle ta över smaken helt men de blev perfekta.



Och visst blev de fina också ;P

Ingredienser:

80 g smör
8 dl vetemjöl
4 dl socker
4 st ägg
4 tsk vaniljsocker

Fyllning:
150 g mandelmassa
80 g smör
1 ägg

Glasyr:
100 g florsocker
0.4 msk citronsaft
0.1 dl vatten

Ställ fram smöret så att det blir rumsvarmt.
Blanda ihop alla degingredienserna. Tryck ut degen lagom tjockt i formar.
Fortsätt med fyllningen: Sätt ugnen på 150 grader. Ställ fram smör och ägg så att det blir rumsvarmt.
Rör samman smör och mandelmassa till en smidig deg, tillsätt ägget och låt det bli en slät blandning.
Fyll formarna till tre fjärdedelar och grädda i cirka 10 minuter.
Blanda samman alla glasyringredienser och stryk sedan glasyren på kakorna.

Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Mazariner är ju jättegott, men jag har aldrig testat att göra egna. Det måste jag prova.

2010-11-17 @ 17:43:41
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0