Sockerbullar med vaniljfyllning

I går bjöd jag min grupp i skolans grupparbete på bullar för att de är så awesome. (Personerna då, inte bullarna.. även fast bullarna nog också var awesome.)



Recept för cirka 13 st:
100 g smör eller margarin
3 dl mjölk
50 g torrjäst
2 ägg
2 krm salt
1,5 dl socker
2 msk vaniljsocker
ca 11-12 dl vetemjöl

Fyllning: 2 dl mjölk
2 äggulor
1 msk socker
1 msk maizenastärkelse eller potatismjöl
1 msk vaniljsocker
Pensling och garnering: smält smör och socker
Ugn: 225°

Blanda torrjästen med mjölet. Smält matfettet och tillsätt mjölken. Låt det bli fingervarmt.
Tillsätt ägg, salt, socker, vaniljsocker och mjöl. Arbeta det till en smidig deg. Låt den jäsa under duk ca 30 minuter.
Vispa samman mjölk, äggulor, socker och maizenastärkelse till fyllningen i en kastrull. Sjud krämen under omrörning tills den tjocknar. Ta kastrullen från värmen och rör ner vaniljsocker. Låt krämen kallna.
plåtar.
Baka ut degen till runda bollar och låt dem jäsa under duk ca 30 minuter. Gör sedan ett hål i mitten på varje och fyll med kräm.
Grädda bullarna mitt i ugnen ca 8-10 minuter. Pensla dem med smält matfett och doppa dem i socker direkt efter att de har tagits ut från ugnen.

Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Åh, vad gott. För många, många, många år sedan... innan jag själv blev intresserad av bakning så testade jag att baka sånna, men de vägrade jäsa. Har alltid velat ta revansch på det baket.

2010-11-27 @ 23:19:18
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0