Laktosfria produkter

En vän till mig undrade över hur jag gör när jag bakar eftersom jag inte tål mjölk, eftersom det i mina recept står smör och mjölk så jag tänkte göra ett inlägg om detta ifall att andra och undrar och om råkar vara någon annan som vill ha tips på produkter.

När jag skaffade denna blogg funderade jag först på att göra en matblogg för mjölkallergiker, men eftersom jag kan äta vanlig ost och smör kändes det lite krångligt. När jag lägger ut recept här skriver jag avsiktligt mjölk och matgrädde istället för havredryck eller havregrädde för att inte krångla till det för er, för majoriteten tål ju faktiskt vanliga produkter.



Detta är produkterna jag använder mig av i min blogg. Eftersom jag inte ens kan dricka laktosfri mjölk började jag använda havredryck istället och den fungerar perfekt som ersättning för mjölk i baket också. Matgrädden från samma märke Oatly är ett praktiskt alternativ till gratänger då den förutom att den är mjölkfri är nyttigare än vanlig grädde (mindre fett).
Laktosfri vispgrädde kan jag av någon anledning använda, men jag tror det mest beror på att man inte får i sig så mycket mängd grädde ändå och jag är ändå alltid försiktigt med hur mycket jag äter på en gång av det som innehåller grädde.

Jag rekommenderar verkligen Oatly-produkterna till er som har problem med all sorts mjölk, med eller utan laktos. Och det utan att de har sponsrat mig med något ;)


Kommentarer
Postat av: Klara

svar: Åh, tack så mycket! Jag får försöka mig fram. ;-)

2010-10-16 @ 16:19:51
URL: http://klaraskakburk.blogg.se/
Postat av: Erika - Bakglädje

Åh, vad bra. Jag ska göra en laktosfri tårta om ett tag och nu har jag fått lite tips. Tack!

2010-10-17 @ 11:27:58
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0