Lingonmousse

Jag funderade länge och väl över vad som skulle passa in under temat "Höst" och till sist var det min karl som kom på det! Lingon så klart! Så denna månads bidrag till månadens sötsak blir lingonmousse.
Så jag hoppas alla har plockat lingon till frysen nu! (eller köpt på Willys som jag har..)

Sen Dr.oetker sponsrade mig med så mycket gelatin har jag fått lära mig intressanta recept som innehåller detta vilket är skoj för jag hade i princip aldrig använt gelatin innan.





Sjukt gott var det, jag älskar den syrliga smaken som lingon har!


Ingredienser:


3 dl vispgrädde
1 dl lingon
1 dl socker
2 gelatinblad

Lägg gelatinbladen i skål med kallt vatten.
Vispa hälften av grädden.
Värm den andra hälften i kastrull tillsammans med lingonen och sockret.
När gelatinet har mjuknat lägg det kastrullen och vispa tills det smälter.
Blanda allting med den vispade grädden, häll upp i portionsskålar och låt svalna i kylen. :)


För er som vill vara med i månadens sötsak, klicka på bilden här under!



Kommentarer
Postat av: chili

åh va gott de ser ut:)

2010-10-23 @ 22:21:27
URL: http://strangebakery.blogspot.com
Postat av: Filippa H.

Vad fina och fräscha de ser ut! Och lingon är himla trevliga bär, och som du säger - speciellt nu p åhösten! :) Jag har själv funderat p åatt göra något med lingon, men det har inte hunnits med ännu. Minns en kaka vi bakade i skolan för många, många år sedan; lingonkaka med kolaglasyr. Den skulle jag vilja testa igen, minns att den var galet god!

2010-10-24 @ 19:50:44
URL: http://mitt-stora-koksaventyr.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0