Frusen cheesecake

Cheesecake är verkligen gott! Jag kommer äta ihjäl mig av tårtan som ligger i min frys just nu.


 

 



Ingredienser:

3 st ägg
1,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
200 g philadelphiaost
2 dl vispgrädde
10 st digestivekex
3 msk saft av pressade citroner


Dela äggen. Lägg äggulorna i en bunke och äggvitorna i en annan. Häll strösocker och vaniljsocker över äggulorna.

Vispa först äggvitorna till ett fast skum.

Vispa äggulorna och sockret till en pösig ljusgul smet, gärna med elvisp.

Blanda i philadelphiaosten.

Vispa grädden.

Rör försiktigt med en sked ner de vispade äggvitorna.

Blanda ner citronsaft i smeten.

Krossa kexen och lägg hälften av detta på botten av en form.

Häll i smeten och strö resten av kexsmulorna ovanpå.

Ställ in i frysen i 3-5 timmar.

Kommentarer
Postat av: Diana

Den varianten är ett familjerecept här hemma, fast utan citron. Kan äta ur mycket som helst av den, så jäkla god!



Sv: Hemligheten bakom maränger är att vispa! Receptet jag hade var 4 vitor plus liiiiiite citronsaft. Vispa jävlar i det. Ha i 2 dl strösocker pö om pö (jag had emed lite vanlijsocker med). Vispa sen mer och spritsa ut. 125 grader i 1 timme, men jag stängde av värmen tidigare och lät det stå på eftervärme.

2010-09-17 @ 19:53:24
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Malin

Den lät grymt god, måste testa!

2010-11-25 @ 19:55:01
URL: http://osiressa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0