Janssons frestelse

Om det är nånting som är svårt att få bra bilder på så är det gratänger! Men ni kan låtsas att bilden ser supersmarrig ut för maten var det i alla fall. ;)



Janssons frestelse är för gott för att bara ätas på jul.
Jag gjorde dock misstaget att köpa fel sorts ansjovis, jag råkade köpa HELA fiskar vilket jag noterade när jag öppnade burken och såg alla läskiga huvuden. Så det var bara att börja rensa! Det misstaget gör jag inte om.

Nu till det superenkla receptet:

Ingredienser:

10 st potatisar
1 gul lökar
200 g ansjovisfilé
3 dl matgrädde
3 msk ströbröd
2-4 msk flytande margarin


Skala potatisen och skär den i strimlor.

Skala löken och hacka.

Smörj en ugnssäker form. Varva potatis, lök, ansjovis i formen.

Häll över grädde och strö över lite ströbröd.

Ringla över flytande margarin/smör.

Ställ in i mitten av ugnen i 225 grader ca 1 timme.

Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Jag gillar verkligen Janssons frestelse. Det är så gott.

2010-09-08 @ 12:41:19
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Haval B Aziz

Hej hej ! hoppas allt är bra med digpuss puss

2010-09-09 @ 08:46:53
URL: http://havii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0