Nougatkakor

Igår fick jag ett akut sug efter något med nougat i, så då gjorde jag de här. :) Kommer definitivt göra dem igen.



150 gram  smör
3 dl  havregryn
60 gram hackad sötmandel
1 tsk  bakpulver
1 dl  socker
1 st  ägg
100-150 gram nougat

Smält smöret i en kastrull och rör i havregrynen. Låt det stå och dra
en stund tills havregrynen blivit mjuka.
Hacka mandeln och blanda med bakpulver och socker.
Vispa upp ägget och vänd ned i mandelblandningen. Rör ned detta i
havregrynen och rör till en jämn massa.
Tryck ut i en långpanna, cirka 20x30cm, klädd med bakplåtspapper.
Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i 10-15 minuter.
Hyvla nougaten över den varma kakan och gör fina mönster med en
gaffel. Låt svalna helt innan du skär den i bitar.

Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Jag tror jag har ätit något liknande och de är jättegoda. Tyvärr tål min man inte nogat så det blir sällan jag bakar med det.

2011-02-24 @ 16:19:16
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Ulrica

Dessa är helt galet goda.

2011-03-28 @ 10:48:13
URL: http://ullabella.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0