Semlor

Ja minsann, nu kommer det faktiskt ett "vanligt" recept här. :P Semlor! Jag valde att inte fortsätta med lchf fullt ut då min magkatarr inte tyckte om så mycket fibrer på en gång, men min karl kör fortfarande på och har redan tappat 5 kilo. Hans lchf-semlor finns det recept på HÄR. Semlan på bilden ska jag moffa i mig själv senare ikväll!



Recept:

50 gram jäst för söta degar
3 dl Mjölk eller havredryck för mjölkkänsliga som mig.
1 dl socker
80 gram smör
1/2 tsk salt
2 tsk malen kardemumma
ca 9 dl mjöl special

Smält smöret och tillsätt vätskan. Värm till 37 grader.

Smula i jästen i en bunke och tillsätt kardemumma.

Lös jästen med vätskan. Rör ner salt, socker. Tillsätt mjölet under knådning.
Låt degen jäsa i cirka 30 minuter.

Ta upp degen på bakbord och dela i bitar. Rulla till bullar och sätt av på plåt med bakplåtspapper eller smord plåt.

Låt nu bullarna jäsa i 30 minuter.
Grädda bullarna i nedre delen av ugnen på 225 grader i cirka 10 minuter. Låt svalna på galler.

När bullarna svalnat skär av ett lock på varje bulle. Gröp ur bullen.

Klicka ut lite tinade hallon och mandelfyllning i alla bullarna. (jag blandade ut lite mandelmassa med havredryck)

Vispa gräddes och fördela jämnt på alla semlorna.

Lägg på locket och pudra semlan med florsocker innan servering. :)

 

 


Mina semlor får bli mitt bidrag till månadens sötsak som har temat efterrätt denna månad. :D

 

 



Kommentarer
Postat av: Diana

Bullen såg riktigt fluffig och god ut, nästan som om det var smördeg! Själv gillar jag inte semlor, men slätabullar är gott!

2011-01-29 @ 23:09:46
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Diana

Sv: Äsch, man måste ju ha sina intressen!

2011-01-30 @ 15:52:35
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Linda

Svar: Ja, men precis! Man vet ju aldrig om man blir miljonär i framtiden? Och då är det ju bara att betala tillbaka studielånen hur enkelt som helst. Man måste tänka lite i nuet. ^^

2011-01-31 @ 17:31:48
URL: http://lixens.blogg.se/
Postat av: Sanna

Inte ofta jag kommenterar men måste säga att denna semla ser otroligt god ut. Så vacker och charmigt hemagjord! :)

2011-01-31 @ 18:27:31
Postat av: Erika - Bakglädje

Härligt gott med semlor. Måste baka semlor snart, ser bilder på dem överallt så jag kan inte hålla mig längre. :-)

2011-01-31 @ 21:28:28
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Sabina

Tack så mycket Sanna :D Mycket uppmuntrande kommentar.

2011-02-03 @ 22:42:11
URL: http://sabinabakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0