Vitchokladtårta med marshmallow fondant

Den här tårtan ville inte samarbeta så jag är väldigt arg på den. Men slutresultatet blev ju ändå bra trots lite missöden :'D Vågade mig äntligen på att göra marshmallow fondant som jag har tänkt så länge, så då behövde jag ju nåt att använda det till, så det fick bli en vitchokladtårta! Marshmallow fondant är ett bra alternativ till marsipan men som tyvärr är ett h*lvete att kavla ut O__O






Ingredienser:

250 gram vit choklad
150 gram smör
3 ägg
2 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver

175 grader i 25 minuter
Smält den vita chokladen tillsammans med smöret. Vispa äggen med sockret vitt och pösigt.
Blanda sedan alla ingredienserna.
Grädda kakan på 200 grader i cirka 25 minuter.

Kakan är delad i två delar och fylld med vispgrädde och hallonsylt. Dekorerad med smörkräm och marshmallowfondant.

För att göra en marshmallowfondant behöver du 200 gram marshmallows, 2 tsk vatten,  1 dl olja och massa florsocker! Smält marshmallowsen i mikron tillsammans med vattnet. Vispa sen med lite olja och florsocker tills det blir en jämn och degig konsistens. (det kan ta ett tag..) Sen om man låter den vila en stund funkar den att använda som marsipan. :)


Kommentarer
Postat av: Orichime

Hej kompis.

:----------)

2011-11-02 @ 12:36:18
URL: http://Orichime.blogspot.com
Postat av: Emma - Husmor Emma

Jättesöt tårta ju! Sån bra dröm att öppna ett 50-tals café, då kommer jag :D

2011-11-02 @ 18:34:31
URL: http://husmoremma.blogspot.com
Postat av: Gaymasen

Inte schysst. :-(((( Hoppas du rullar fram snart!!!!



Nej då. Jag unnar dig det.....



RULLA!!!!!! ;-)

2011-11-03 @ 16:44:24
URL: http://gaymasen.se
Postat av: AnnaSolros

Åh vad roligt det är att följa din blogg ^^ Man blir ju så sugen på att härmas ^^ Och dessutom är det så bra att du gör enkla recept och inte grejer som behöver miljoner ingredienser ^^



Enkelt är bäst ^^ Min pappa fyller år idag och önskade sig en semla istället för tårta ^^ Så det var ju bara att samarbeta med det önskemålet! ^^

2011-11-03 @ 18:31:03
Postat av: Sabina

AnnaSolros: Yay, vad glad jag blir :D <3 Det är bara att härmas så mycket du vill, haha!



Enkla recept är billigt och bra!



Gjorde du en enorm semla då? ;)

2011-11-03 @ 19:08:57
URL: http://sabinabakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0