Rulltårta med plommonfyllning

Om det är nånting jag ofta misslyckas med så är det rulltårta! Inte chokladvarianten utan denna, förra veckan fick jag slänga en botten som blev gummiaktig så jag gjorde ett nytt försök igår och det blev helt okej.



Ingredienser:
3 ägg
1,5 dlströsocker
2 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
0,75 dl vatten
2 msk vaniljsocker

1. Vispa ägg och socker pösigt och vitt.
2. Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt i äggvispet. Tillsätt vattnet och rör om allt med en slev.
3. Klä en långpanna med bakplåtspapper. Häll upp smeten på bakplåtspappret. Grädda i 225 grader i ca. 5-7 minuter.
4. Vänd rulltårtan upp och ner på ett annat bakplåtspapper och dra bort det översta.
5. Lägg på sylt eller smörkräm.
7. Rulla ihop in i smörpapper och låt vila.

Jag fyllde den med plommonmarmelad som min pojkväns mormor gjort :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0