En konditors dag

Jag vet att många av er funderar på att också utbilda er till konditor. Så idag slog det mig, jag borde göra ett inlägg om hur en konditors dag ser ut :D
Så här kommer ett inlägg om hur en fredag ser ut på stället där jag praktiserar just nu.

06.00 Är jag ombytt och går in till bageriet. De som jobbar där har oftast kommit lite tidigare och startat ugnar, fläktar och jässkåp.

06.00-07.00 Gräddas bröd, snitta och "dekorera" dem så att folk ska känna igen dem. Pensla bullar, pärlsockra osv. Den första timmen går i stort sett ut på att grädda allt som folk kommer vilja köpa när affären öppnar vid 7.

07.00-08.00 Ställa fram allt i korgar med skyltar osv.

08.00-08.30 Beroende på hur snabbt vi har fått fram allt kan vi ibland hinna göra någon tårta eller bakelser här.

08.30- 08.45 Frukost

08.45-10.30 SEMLOR. Eftersom vi nu är inne i semmelperiod så brukar det vara vid den här tidpunkten vi fixar semlorna och det tar sin lilla tid. Folk börjar redan fråga efter dagsfärska semlor vid sjutiden så vi försöker jobba så snabbt som möjligt för att få ut några.

10.00-12.00 Bakelser och tårtor. Det beror på hur mycket som sålts dagen och som har sålts vad vi gör för något. Men det vanligaste brukar vara att 6 prinsesstårtor, 6 hallon och blåbärsgrädd, några cooptårtor, några white lady och runt 24-30 bakelser ska ut på den tiden. Då får ni lite inblick i hur snabbt man faktiskt måste jobba, man kan verkligen inte stå och pilla med något en längre tid. 24 tårtor på 30 minuter är vad en van konditor kan göra har jag för mig att jag fick höra nånstans.



12.00-13.00 Lunch

13.00-15.00
Här är det väldigt olika vad vi gör, ibland kan det vara saker som ska upp från frysen och plockas upp på plåtar, är semlorna slut kanske vi göra fler, ibland kan det vara fler tårtor eller t.ex baka knäckebröd. Beror helt enkelt på vad som är slut. :)

15.00-15.30 Städning av lokalen, sedan brukar jag få gå hem runt den tiden. Den ordinarie personalen har väldigt varierande arbetstider som de turas om med, men de är nästan alltid kvar längre än mig och fixar det sista inför den nya dagen och stänger av alla maskiner.

Hoppas ni gillade inlägget, är det något ni undrar är det bara att fråga. ^.^

Kommentarer
Postat av: Stella

Låter faktiskt som ett underbart,men lite stressigt, jobb! :D

2012-03-05 @ 23:42:31
URL: http://fastfrusen.blogg.se/
Postat av: anonym

kan jag lita på på presentkortet????????svar genast TACK

Svar: ?
Sabina

2015-03-31 @ 19:47:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0