Svartvinbärstryffelpaj

Ända sedan jag hittade det här receptet hos Fridas kök har jag velat prova, men jag hade inga svarta vinbär. Sen fick jag en låda av mamma, wohoo!



Ser ni hur tjock chokladytan är? NOM!

Pajdeg
3 dl vetemjöl
150 g rumsvarmt smör
2 msk florsocker
3 msk kakao
1 äggula
2 tsk iskallt

Tryffelkräm
1,5 dl svarta vinbär, färska eller frysta
2 dl vispgrädde
300 g hackad choklad (Marabou mjölkchoklad)
75 g rumsvarmt smör

valfria bär till garnering

Låt pajskalet svalna och gör under tiden tryffelkrämen.Börja med att göra pajskalet i matberedare. Kör först mjöl och iskallt smör till en smulig massa. Tillsätt sedan resten av ingredienserna och kör till en fast deg. Låt den vila i kylskåp i minst 30 minuter. Smörj en pajform ca 25 cm i diameter, gärna med löstagbar kant. Tryck ut degen i formen, med mjölade fingrar. Nagga pajskalet lätt med en gaffel och låt stå kallt ytterligare 30 minuter. Grädda i 200 grader, i ca 10 minuter. Mixa vinbären så släta som möjligt med mixerstav, enligt mig gör det dock inget om det blir några småbitar av bären. Koka upp vinbärspurén med vispgrädden i en kastrull. Ta kastrullen från värmen och tillsätt chokladen. Rör tills all choklad har smält och tillsätt smöret i små klickar. Blanda till en jämn massa och häll fyllningen i pajskalet. Låt svalna och låt sedan stelna i kylskåpet 4-5 timmar men helst över natten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0