Brownietårta

Jag kände för att experimentera lite i helgen, dels har jag aldrig provat spritsa med chokladganache så jag ville prova detta, och även att spritsa med smält choklad, så resultatet blev en liten chokladtårta. ^^







Tårtan är fyllde med vanlig vispgrädde som jag färgat rosa, och chokladganachen består av

1 dl vispgrädde
100 gram choklad
1 tsk smör

Man kokar upp grädden, har i hackad choklad och rör runt tills den smälter, lägg en klick smör i  och låt glasyren stelna en timme, sen kan man vispa den fluffig med elvisp. :D

Här kommer receptet på själva kakan:

200 gram smör
2 dl mörkt muscovadosocker
1 dl ljus sirap
4 ägg
3 dl mjölk
5 dl mjöl
1 dl kakao
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
200 gram choklad

Rör smör, sirap och socker poröst, tilsätt äggen ett i taget.
Blanda alla toraa ingredienser i en skål, häll i det tillsammans med mjölken.
Hacka chokladen och blanda i den sist.
Smörj 2 formar och häll i smeten. Grädda på 225 grader i mitten av ugnen i 20 minuter.





Kommentarer
Postat av: AnnaAwesome

Åh gud jag dööööör bara av bilderna på tårtan! Den här ska jag göra när jag fyller år! ^^

2012-04-15 @ 17:58:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0