Mjölkfri risgrynsgröt

Jag blev så lycklig när jag hittade detta recept på allergimat.com. Det var längesen jag åt risgrynsgröt eftersom jag inte tål mjölk, inte ens laktosfria produkter går att använda för mig så att få ett perfekt recept på risgrynsgröt med havremjölk kändes väldigt bra.



Ingredienser 4-6 personer:

2,5 dl grötris
3 dl vatten
3 msk mjölkfritt margarin (sojafritt vid behov)
(kanelstång)
1 l havremjölk
2,5 dl havregrädde (imat typ)
salt
vaniljsocker

Ta en stor kastrull med ganska vid botten. Blanda ris, vatten och margarin. Lägg inte i något salt nu för då sväller inte riset lika bra. Kanelstång är dock gott att ha i nu.
Koka under lock tills det kokat in i ca. 5 min. Rör runt ibland.
Häll i ett paket med havremjölk låt svälla under lock på ettan. Rör runt ibland och verkar det bränna vid så stäng av plattan för att sen sätta på ettan igen efter ett tag.

Efter cirka 45 min en timme blanda ner ett paket med imat.

Salta och ha i vaniljsocker efter smak.

Receptet är skrivet av Stina på allergimat.se

Kommentarer
Postat av: Bella

Åh, tack för receptet! Tål heller inte mjölk, även om laktosfritt går an. Det ska bli gott med risgrynsgröt igen =)

2010-10-04 @ 16:33:25
URL: http://bellastyckotank.blogg.se/
Postat av: Spiderchick

hej,



Fasen vad trist att du FORTFARANDE inte fått ngr tidningar?? RIKTIGT dåligt och rätt pinsamt för mig eftersom att jag vill hålla seriösa tävlingar med seriösa företag.



Jag kan maila henne igen också.

2010-10-04 @ 18:24:58
Postat av: Gaymasen

Mmm vad gott med gröt. Åt jag i morse. Älskar't!



Jobbigt dock att vara laktosintolerant. Jag har blivit lite känslig, men det stoppar mig icke. ALDRIG. Nooo! :P

2010-10-05 @ 21:02:27
URL: http://gaymasen.se
Postat av: Jessica

Har följt din blogg ett tag och blir lite nyfiken nu när jag ser att du inte tål mjölk och rätt många av dina recept tidigare innehåller både mjölk och smör. Och ersättningar för mjölk finns det ju många olika varianter av numera - både havre och soja (även om jag inte riktigt kommit att uppskatta någon av de). Men hur ersätter du smör?

2010-10-14 @ 06:25:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0