Mockarutor/Kärleksmums

Aaah mockarutor! Aldirg kan man bli trött på det. I Finland hette det Mockarutor, här i Sverige insåg jag fort att de flesta föredrog kärleksmums, vad kallar du dom?

I vilket fall som helst är de superdupergoda, och jag brukar använda kaffe till både smet och glasyr, jag tycker det blir ännu godare så!




Ingredienser:
150 gram smält smör
2 ägg
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl mjölk
1/2 dl kaffe


Glasyr:
75 gram smält smör
5 msk kallt kaffe
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
5-6 dl florsocker

Toppas med kokos för det mesta, men jag vill ju ha pärlsocker på allting. ;)


Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt det smälta smöret och mjölken.
Blanda samman mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao och blanda ner det i smeten.
Smörj och bröa en långpanna och häll i smeten.
Grädda kakan i 175 °C i ca 15 min i nedre delen av ugnen.
Tag ut kakan och låt den svalna.
Rör samman alla ingredienserna i glasyren.
Bred ut glasyren över kakan och strö kokos eller vad du vill ha över.
Skär kakan i rutor.

Kommentarer
Postat av: Trollis

Mockarutor såklart! :) Jag har aldrig riktigt förstått det här med "kärleksmums".

2010-10-01 @ 19:20:15
URL: http://tossigatrollis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0