Runebergstårtor

Här kommer nu ett recept på några riktigt finska kakor. :D När jag var mindre och bodde i finland firade man en gång om året någon historisk poesigubbe som hette Runeberg. Och då bjöds det på såna här tårtor, till och med i skolan fick man dem som efterrätt, vilket man var väldigt glad över.
Jag kom att tänka på dem för ett par veckor sen och bestämde mig för att prova baka dem.



De föll mig tyvärr inte i smaken, men min mamma älskade dem så det kanske är en gamlingtårta! ;D


Ingredienser:


2 dl socker
150 g smör
2 st ägg
2 dl ströbröd
2 dl mald mandel)
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
3 droppar bittermandelarom
6 st krossade pepparkakor

Blanda alla ingredienser till en kakdegen, smöret ska ej vara smält.
Klicka ut i muffinsformar av plåt och grädda i 200 grader 12-15 minuter.
När de har svalnat, fukta dem med saft för att de inte ska vara så torra.


Till dekoration:

florsocker
citronsaft
röd livsmedelsfärg
hallonsylt

Kommentarer
Postat av: Sarah

Wow, tjusiga var de i alla fall! Jag är ute på inspirationsjakt för kakor till en 30-årsfest, jag lägger det här receptet i idékorgen i alla fall! :)

2011-03-31 @ 13:21:38
URL: http://pellasparlor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0