Konditor/bagarutbildningar

Eftersom att många av mina bloggläsare verkar vara intresserade av att själva gå en liknande utbildning som jag går tänkte jag skriva lite om det. ^^
Utbildningen som jag går finns i Västerås och man söker den via Vuxenutbildningscentrum, tror det finns lite såna runtom i Sverige.
Utbildningen motsvarar gymnasielinjen, men man läser ju bara ämnena relaterade till bageri och konditori så den är på 38 veckor.
Såhär ser kursplanen ut:



Det fokus ligger mest på är matbröd och kaffebröd, tårtor och bakelser. Det är dessutom 10 veckors praktik :)
Efter utbildningen kan man jobba som både bagare och konditor men jag antar att man inte riktigt kan kalla sig konditor före man tagit gesällprovet. ;)

Det kommer dock bli lite ändringar i utbildningen, i framtiden ska man till exempel var med på restauranglinjen och kallskänka mer också för att sedan göra ett val vilket man helst vill fortsätta. Jag förstår syftet med den förändringen men personligen skulle jag tyckt det var hur drygt som helst om jag hade tvingats vara med på restaurangutbildningen. :'D

Just nu känner jag mig väldigt nöjd med variationen av arbetsuppgifter på skolan, det enda som jag tycker är riktigt synd är att vi bara läser Konditori A och inte B. :<

Imorgon kommer jag och en klasskompis stå på en mässa i Aros congresscenter i Västerås och göra marsipanrosor från 11.00-15.00, så om någon bloggläsare vill komma förbi och ställa frågor till oss om utbildningen tycker jag ni ska göra det. ^^

Detta är en bra hemsida för som undrar var utbildningarna finns i Sverige: LÄNK

Hoppas ni fått svar på några funderingar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0