Nördtårta

Jo jag vet, jag är en väldigt stor nörd som går och gör en tårta av mitt favoritspels logotyp. :P



Jag ville mest testa sugarpasten jag gjorde :D Så bottnen är bara vanlig kladdkaka och vispgrädde med smält choklad i. Jag förstår att folk använder sugarpaste ofta för oj vad smidigt det var att kavla och hantera!

Sugarpaste recept från bloggen Min kakburk:

1 msk gelatinpulver
4 msk kallt vatten
1 msk neutral olja
1½ dl vit baksirap
ca 14-15 dl florsocker

Smält gelatinet tillsammans med vattnet över ett vattenbad, vattnet får inte koka.
När gelatinet har löst sig i vattnet häll i sirapen.
Mät upp florsockret i en stor skål och häll i vätskeblandningen. Blanda för hand eller med degkrokarna på elvispen (på lägsta hastighet)
Blanda i oljan mot slutet.
Smaksätt eventuellt med någon essens, du kan även passa på att färga massan nu om du ska ha mycket i samma färg.
Låt degen vara något kladdig.
Vira in degen i plastfolie och lägg i en luftät burk, förvara i skafferiet.
Låt gärna degen vila någon dag innan du använder den.
Eftersom pastan består av mest socker håller den väldigt väldigt länge..

Tårtan var jättegod :D


Kommentarer
Postat av: Sabina

Fint namn du har hehe

2012-02-05 @ 22:25:53
URL: http://mammastartor.blogg.se/
Postat av: Emma

Sugarpaste är underbart gott dessutom, speciellt om det är vaniljsugarpaste.

Jag köper mina, på tok för lat för att baka eget xD

2012-03-14 @ 17:26:24
URL: http://mizerableunmei.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0