Morsdagstårta

Jag firade morsdag hos min mamma redan i förrgår, och då hade jag med denna tårtan till henne. :)





Recept:

Rosa sockerkaka

4 st ägg
2,5 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 msk röd karamellfräg


Smörj och bröa en rund form ca 24 cm.

Vispa ägg och socker pösigt.

Vispa ner bakpulvret. Blanda till sist ner allt det torra och karamellfärgen och rör till en jämn smet.

Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 40 minuter.

Låt kakan stå i formen i några minuter innan du stjälper upp den på ett fat.

Tårtan är dekorerad med vitchokladganache

2 dl vispgrädde
200 gram vitchoklad
1 tsk smör

Man kokar upp grädden, har i hackad choklad och rör runt tills den smälter, lägg en klick smör i  och låt glasyren stelna en timme eller tills den är sval, sen kan man vispa den fluffig med elvisp. :D

Fyllningen i tårtan är vanlig vispgrädde smaksatt med chokladsås.




Jag är även med och tävlar med denna tårta på tårta vs tårta, så rösta gärna på mig HÄR :D

Kommentarer
Postat av: Pleu

Den är jättefin, men jag är nog mer hungrig än sötsugen just nu för jag tyckte att det vita joxet såg ut som potatismos. xD

2012-06-06 @ 11:00:04
URL: http://pleu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0