Rosa macarons

Det var så kul att göra macarons så jag testade igen i helgen. :D Mitt problem är att de inte blir särskilt fluffiga, vet inte vad som går fel men.

Denna gången testade jag ett annat recept där man använder mandelmassa istället för mandelmjöl. Det blev väldigt gott, men man fick sig nästan en sockerchock av att bara äta två stycken.
Receptet kommer från Kakkalas fast jag gjorde smörkräm istället för hallonfyllning. :)



Ingredienser:

ca. 20 st

2 äggvitor
150 g mandelmassa
1 ½ dl florsocker
Några droppar röd karamellfärg


50 gr smör
florsocker
valfri karamellfärg


Arbeta in den ena av äggvitorna, lite i taget i mandelmassan. Använd händerna eller en gaffel. Blanda i hälften av florsockret.

Vispa den andra äggvitan till ett fast skum. Tillsätt resten av florsockret, lite i taget och fortsätt vispa under tiden. Vänd ner äggviteskummet, lite i taget, i mandelmassan. Tillsätt karamellfärg efter tycke och smak och blanda försiktigt ner i smeten.

Spritsa ut rundlar på plåtar med bakplåtspapper, totalt blir det ca 40 st. Låt dem vila på plåten ca 1 timme för att ytan ska bli torr och slät.  Sätt ugnen på 150 grader.

Grädda kakorna i nedre delen av ugnen 10-12 min. Låt kakorna svalna innan du lossar dem från bakplåtspappret.

Gör smörkrämen och spritsa ut mellan kakorna.

Kommentarer
Postat av: Gaymasen

Alla skriver om Macarons jag vill smaaaaka! Haha. :D



Och du får skälla på din karl så han städar. Fast ja. Det funkar inte med min karl heller så det kvittar nog. Bara att gör't själv ^^

2011-03-08 @ 18:57:24
URL: http://gaymasen.se
Postat av: love&peace

Dom såg goda ut ^^,

2011-03-22 @ 20:00:58
URL: http://loveandpeace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0