Mums mums

Detta är inte första gången jag har gjort mums mums, däremot är det första gången jag lyckades! :D Sånt kan man bli glad av, äntligen fick jag till något annat än en rinnig konsistens. Kanske hemligheten ligger i att stå och läsa en bok medan man vispar så glömmer man tiden och TADAA! tjock smet, som jag gjorde den här gången.






Receptet kommer från inspirationsbanken.

Ca 20 st

4,5 dl strösocker
0,75 dl florsocker
1 äggvita
1,5 dl kallt vatten
9 gelatinblad
1,5 dl kokhett vatten

Gör så här:
Blanda strösocker, florsocker, äggvita och det kalla vattnet i en bunke. Lägg ned gelatinbladen i kallt vatten i några minuter. När de har blivit mjuka tar ni upp dem och rör ned dem i det kokheta vattnet. Tillsätt detta i sockerblandningen. Vispa blandningen med elvisp eller matberedare tills det blir en pösig smet, ca 30 minuter.
Blanda kokos och kakaopulver (jag använde oboy istället). Häll lite av blandningen i botten av en långpanna på ca 20 x 30 cm. Häll i smeten och toppa med ett lager med kakao/kokosblandningen. Låt smeten stå kallt tills den stelnar.
Skär den i kuber i lämplig storlek och doppa snittytorna i resten av kakao/kokosblandningen. Lägg de färdiga mums mumsarna på bakplåtspapper och förvara dem svalt.


Tips! Det bästa av allt är att frysa in dem enligt mig :D Mums mums är extra goda när de är lite frysta.

Kommentarer
Postat av: karin - trattoria

åh så gott, såna fick jag alltid av min kompis mamma när jag var liten, nostalgi!

2011-05-06 @ 19:30:37
URL: http://trattoria.blogg.se/
Postat av: Erika - Bakglädje

Jag har gjort mums mums en gång och hade ont i handen efteråt eftersom jag hållt i vispen så länge. :-)

Men gott är det!

2011-05-12 @ 20:53:58
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Emilia

Åhh, smarrigt!

2011-05-19 @ 13:29:45
URL: http://kondiskakan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0