Wienerbröd

Nu blev ju inte konsistensen riktigt som wienerbröd, inte så frasiga som jag ville, men jag blev riktiga nöjd ändå. Verkar som att det är svårt att få till en tillräckligt tunn deg! De blev i alla fall väldigt luftiga så kanske nästa gång lyckas jag.


Och om nom nom vad goda de var!


Ingredienser:
10.5 dl kallt vetemjöl
50 g jäst
3 dl vatten
3 st ägg
1 dl socker

Fyllning:
75 g smör eller margarin
1½ msk strösocker
1½ tsk vaniljsocker

Glasyr:
1 dl florsocker
En droppe karamellfärg
Ett par droppar kallt vatten
Pärlsocker

1 st ägg till pensling
2 dl sylt eller marmelad

Rör ut jästen i vattnet i en skål. (använder du torrjäst blandar man jästen i mjölet)
Blanda i äggen, sockret och mjölet.
Låt degen jäsa övertäckt i en timme.

Ta upp degen och kavla ut den på ett mjölat bakbord till en fyrkant. Bred fyllningen över fyrkanten. Vik ihop fyrkanten och kavla ut igen. Skär ut mindre fyrkanter ur degen. Lägg en klick marmelad eller sylt på varje fyrkant och vik in kanterna.
Ställ dem på en plåt och bullarna jäsa övertäckta i 1 timme. Sätt ugnen på 180 grader.

Pensla wienerbröden med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen, 5-8 minuter. Låt dem svalna.

Blanda till glasyren och glasera wienerbröden.Strö lite pärlsocker över sylten.

 

 


Kommentarer
Postat av: Pia

Har du provat den lata varianten med färdiga smördegsplattor?? Såna som man har till jultårtor.. Me såna blir di som "vanliga" wienerbröd..

2010-10-17 @ 14:55:26
URL: http://piisu.blogg.se/
Postat av: Erika - Bakglädje

Wienerbröd är ju jättegott. Jag har bakat det själv en gång, det tog ganska lång tid därför har jag dragit mig för att göra det igen. Men nu blev jag sugen på att testa igen.

2010-10-18 @ 12:03:26
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Adam

Svar: Haha xD Eller hur, inte okej alla gånger! Japp speciellt till en viss syster och en viss pojkvän emellanåt också!

2010-10-20 @ 17:43:36
URL: http://amiscu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0