Modifierad prinsesstårta

Jag presenterar härmed mitt livs första prinsesstårta. :D Jag har aldrig innan gjort en sådan. Ärligt talat tycker jag att det är en av tråkigaste tårtor som finns utseendemässigt men vad är en bakblogg utan en riktig tårtklassiker.

Nu är det ju så här att tydligen är det ingen "riktig" prinsesstårta har jag hört om man har sylt i som jag nu valde att ha för att smaken skulle vara mer spännande, men jag hopaps ni överlever detta fusk!






Ingredienser:

4 st ägg
2,5 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Fyllning:

3 st gelatinblad
2 dl vaniljkräm
4 tsk vaniljsocker
(jag hade även i 50 gr smält vitchoklad, bara för att det är så gott!)

5 dl vispgrädde
2 dl hallonsylt

Garnering:

1 st grönt marsipanlock
1 st marsipanros
florsocker


Smörj och bröa en rund form ca 24 cm.

Vispa ägg och socker pösigt.

Vispa ner bakpulvret. Blanda till sist ner allt det torra och rör till en jämn smet.

Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 40 minuter.

Låt kakan stå i formen i några minuter innan du stjälper upp den på ett fat.


Fyllningen:

Lägg gelatinbladen i kallt vatten.

Koka vaniljkrämen.
(Låt de vita chokladbitarna smälta om du väljer att ha med dem)
Ta bort kastrullen från plattan. Ta upp gelantinbladen ur vattnet och krama ur dem. Lägg ner dem i den varma krämen och rör om tills de stelnat. Låt svalna.

Vispa grädden. Blanda ner grädden i krämen när krämen börjar tjockna. Låt krämen bli nästan stel.

Skär tårtbotten i 3 delar.

Fördela fyllningen mellan bottnarna, men spara lite. Bred sedan resten av fyllningen ovanpå och runtom kanten.


Lägg på marsipanlocket.

Sikta över florsocker.

Dekorera med rosen. :) Tårtlock och ros brukar finnas att köpa i affärer färdigt om man inte vill fixa till det själv med marsipanen.

Kommentarer
Postat av: Amanda Ahlberg

sv. tack så mycket :)

2011-08-14 @ 16:54:28
URL: http://denblivandemamman.blogg.se/
Postat av: Here comes sugar

Åh, det har jag faktiskt aldrig testat att göra! Jag är iofs ingen stort fan av prinsesstårta men det är ju, som du säger en klassiker :)

2011-08-15 @ 17:21:16
URL: http://herecomessugar.wordpress.com/
Postat av: Gaymasen

Den ser riktigt god ut! Mums! Lite rabarbersaft till det sen är det klappat och klart. ;)

2011-08-15 @ 18:19:15
URL: http://gaymasen.se
Postat av: Sara

läget? :)

2011-08-15 @ 19:38:50
URL: http://sarawangmark.blogg.se/
Postat av: Orichime

Det är en operatårta om man har sylt i tror jag bestämt!

2012-01-25 @ 00:11:35
URL: http://Orichime.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0