Knäck

Det klassiska receptet :)


2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 dl ljus sirap

1. Placera ut knäckformarna på en plåt eller bricka.
2. Häll grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka utan lock på medelvärme i 15-30 min. För att kolla om knäcken är klar så gör man ett kulprov (se beskrivning här under)
3. Fyll i smeten i knäckformarna. Jag använder en kaffekanna för att kunna hälla upp smeten i knäckformarna lättast.

Gör kulprov så här: Häll kallt vatten i en liten skål eller kopp. Droppa i lite av knäcksmeten. När du kan forma till en kula är smeten klar.

(Personligen föredrar jag knäck utan sötmandel så därför är receptet utan)


Kommentarer
Postat av: Karro

Jag har prövat att göra mjölkfri knäck med havregrädde istället för vispgrädde.Smakar precis som vanlig.... Tänker på din mage ;)

2011-12-18 @ 09:53:25
URL: http://creampuffcakes.blogspot.com
Postat av: sabina-tårtgalen

Man tröttnar aldrig på knäck!

Postat av: sofi

hej här kommer jag och skriver igen ;P jag tänkte bara fråga det här med tårtor från eran skola, är det mycket billigare än pm man köper på ett vanligt konditori? (det är första ggn jag ska köpa en tårta som är gjord just efter mina önskemål)

2011-12-20 @ 21:39:22
Postat av: Sabina

Sofi: Hej, ja eftersom vi är en skola har vi mycket billigare priser :) Till exempel en 8 personers tårta kostar hos oss 120 kronor och jag tror att det är runt 200 på "riktiga" konditorier. När du säger tårta efter eget önskemål, hur menar du då? För jag tror inte vi tar emot beställningar på avancerade tårtor eftersom vi bara lär oss de klassiska i skolan, eller var det fyllningar du menade? ^^

2011-12-21 @ 18:58:12
URL: http://sabinabakar.blogg.se/
Postat av: sofi

jag menade typ att jag ville ha lite dekor med tex masipanblommor, eller marsipanfjärilar eller så, samt att namnet ska stå på:P gör ni såna? billiga priser var det ju annars :D

2011-12-21 @ 19:45:06
Postat av: Sabina

Sofi: Jamen det låter nog som nånting vi får göra där :D

2011-12-21 @ 20:03:11
URL: http://sabinabakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0