Twixkakor

På en av bloggarna jag följer hittade jag ett recept på Twixkakor :D Som den chokladtjockis jag är var jag ju tvungen att prova det receptet.

De här kakorna är gudomligt goda! Alldeles för goda faktiskt. Så kila in på bloggen Bakglädje och tacka henne för ett awesome recept efter att ni provat det!



Kakor: cirka 50 stycken
200 g smör
5 dl vetemjöl
2 dl socker
2 msk sirap
1 tsk kanel
2 tsk bikarbonat

Kolafyllning:
3 dl vispgrädde
0,75 dl strösocker
0,75 dl sirap
0,5 tsk vaniljarom (eller 2,5 tsk vaniljsocker)
75 g smör

Dekoration:
100 g Marabou mjölkchoklad

Gör så här:
Blanda ihop alla ingredienser till kakorna, jag använde en matberedare. Dela degen i 50 delar och rulla varje del till en degboll och lägg i en liten form. Gör ett ordentligt hål i mitten av kakan. Nagga botten. Grädda 7-8 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Kakorna sväller upp i ugnen, låt gropen i mitten av kakan sjunka ihop innan de tas ut ut ugnen.

Blanda alla ingredienser till kolan. Koka upp och låt kolan sjuda tills den klarar kulprovet (droppa lite kolasmet i en skål med kallt vatten, om kolan går att forma till en liten kula så är kolan klar). För mig tog det drygt en timme att koka kolan. Dra kastrullen åt sidan och klicka ut kolan i hålen på kakorna.

Hacka chokladen och smält den över ett vattenbad. Bred på choklad på kakorna och låt stela.



En bild på hur insidan ser ut. Nom nom!

Kommentarer
Postat av: Orichime

Omnomnom :o

Jag måste testa någon gång när jag orkar!



Btw, jag har fixat så att du kan kommentera min blogg från din blogg nu : D Var tvungen att låta folk som är anonyma kunna kommentera också för att andra bloggar skulle kunna få det :'o

2011-01-04 @ 19:01:13
URL: http://orichime.blogspot.com/
Postat av: Johanna

OHH MY GOOOOOOD!!!!!!!!! Detta ska jag göra nån gång!!!!!!!!!!!!!!!!

2011-01-04 @ 19:14:30
URL: http://johannabergvall.blogg.se/
Postat av: Erika - Bakglädje

Ja, visst är de goda! Nästa som godis. :-)

Kul att du gillade dem. Hos oss var de nog dessa som gick åt mest under julen. :-)

2011-01-04 @ 22:13:04
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: sofia

Jag antar att jag kan kalla mig för "tjockis varning" för nu mera sitter jag nästan och lever genom andra bloggar och i synnerhet när det ser gott ut, så tack du gjorde min dag! Jag lever nästan på inget pga en hemskt diet hihi. Kram kram, ser så himla gott ut!!

2011-01-10 @ 07:51:31
URL: http://enstorblog.blogspot.com/
Postat av: ellen

Åhh, vad gott det ser ut!

2011-01-13 @ 13:38:16
URL: http://ellencsordas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0