Ostbröd

Det har varit väldigt dött här på bloggen senaste veckan. Jag tog en liten paus från sötsaksbakning nu efter eamen och fokuserade på andra saker ett tag. Till exempel brödbakning! :)
Det här är ett bröd jag hittade i en receptbok i skolan som jag ville prova, jag ändrade dock om receptet så det passar för hemmabruk, jag kan visa originalreceptet först:



Receptet jag använde:
5 dl vatten
50 g jäst
1 dl sirap
25 g smält smör
salt
3 dl rågsikt
8-10 dl vetemjöl
2 dl valfri riven ost (jag använde en lite starkare)

Smält smöret, häll i ljummet vatten och känn efter hur varmt det, är det inte fingervarmt låt svalna lite. Blanda i saltet och sirapen.
Smula ner jästen.

Börja blanda i lite av mjölet med händer eller degkrokar i vätskan, ha sedan i osten.
Blanda till en smidig deg, allt mjöl kanske inte behövs.

Låt jäsa i 1 timme.
Baka ut till tre limpor och låt dem jäsa en timme.
Sätt ugnen på 225 grader, snitta bröden och grädda i 20-30 minuter.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0