Sachergodbitar med limefyllning

Hoppas ni inte blev förvirrade av den nya designen :'D Jag tyckte det var på tiden för en uppdatering.

Idag har jag gjort små godbitar utav sacherkaka! Det var en hel del jobb och pill med dessa men det var värt det, de blev supergoda!

Först gjorde jag en kaka efter detta recept:

125 g smör
1.5 dl florsocker
6 st ägg
125 g mörk choklad, 70 %
2 dl vetemjöl
1.25 dl socker

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smörj och bröa en springform.
3. Vispa florsockret och smöret vitt och pösigt och tillsätt sedan äggulorna en i taget. Spara äggvitorna i en separat skål!
4. Grovhacka chokladen och låt den smälta över vattenbad under omrörning.
5. Tillsätt chokladen i äggsmeten.
6. Sikta ner mjölet i smeten.
7. Vispa äggvitorna till hårt skum och blanda ned sockret lite i taget.
8. Vänd ned i chokladsmeten med en slickepott.
9. Häll smeten i bakformen och släta till den.
10. Grädda kakan i ugnen i ca 45 min.
11. Låt den kallna på ugnsgaller.

Efter att den svalnat skar jag upp rutor ur kakan, cirka 4x4 cm.

Rutorna fyllde jag med med limekräm:

2 st  limefrukter
3 st  ägg
2 dl  socker
65 gram  smör
grön karamellfärg

Tvätta limefrukterna under rinnande varmt vatten. Riv skalet på frukterna och pressa ur saften. Vispa ägg och socker några minuter i en kastrull eller i en bunke som tål värme. Tillsätt limesaft, karamellfärg och de rivna limeskalen. Ställ kastrullen eller bunken i ett vattenbad och vispa krämen tills den tjocknar. Låt inte krämen koka, då skär den sig. Lyft upp kastrullen/bunken, rör ner matfettet och låt limekrämen svalna.



Sedan doppade jag godbitarna i choklad, lät dem stelna och spritsade på mönster med vit choklad. ^.^





Kommentarer
Postat av: Jenny

ÅÅÅÅÅÅÅÅHHH, DESSA SER JU SÅ JÄKLA GODA UT! Som riktiga kondisbitar! Mums såååå gott!

2012-05-24 @ 20:14:33
URL: http://sotawesslan.blogg.se/
Postat av: AnnaAwesome

Ser fantastiskt goda ut.. Fast jag ser ingen ny design, samma som förut ju :O

2012-05-25 @ 15:02:47
Postat av: Sabina

Man måste nog uppdatera cachen för att se den eller trycka F5 ^^

2012-05-25 @ 21:08:46
URL: http://sabinabakar.blogg.se/
Postat av: AnnaAwesome

Ja nu ser jag den nya designen :)Den blev jätte bra Sabina :)

2012-05-26 @ 19:15:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0